Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου 2020

Διαβάζω τις τέχνες, διαβάζω τον κόσμο

Η συμμετοχή του νηπιαγωγείου μας στο περιφερειακό θεματικό δίκτυο αειφορίας έγινε πράξη. Τα δύο ολοήμερα τμήματα ξεκίνησαν μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος "Διαβάζω τις τέχνες, διαβάζω τον κόσμο: ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο, ένα μεγάλο για την ανθρωπότητα". Βασικός σκοπός η δημιουργία ενεργών και ευτυχισμένων ατόμων, που θα εργάζονται για την ειρηνική και αρμονική συνύπαρξη όλων των πλασμάτων της γης και για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
Στόχοι του προγράμματος είναι μέσα από τη γνωριμία και την ευαισθητοποίηση απέναντι σε σύγχρονα ζητήματα και προβλήματα, σε τοπικό, εθνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο, μέσα από την ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας, γνωρίζοντας καλλιτεχνικά δημιουργήματα (εικαστικά, λογοτεχνικά, μουσικά έργα) και τους δημιουργούς τους, να μπορούν να φαντάζονται έναν διαφορετικό, καλύτερο κόσμο,  με αειφόρο προοπτική.
Μια βαλίτσα ήρθε στο νηπιαγωγείο μας με παραλήπτη τα παιδιά των  ολοήμερων τμημάτων αλλά με άγνωστο αποστολέα. 




Ποιος να είναι άραγε; Τί να έχει μέσα; Το άνοιγμά της μεγάλωσε την περιέργειά μας. Περιείχε ένα βιβλίο, κάτι που έμοιαζε με ημερολόγιο, δύο  επιστολές και τρία εισιτήρια. Η πρώτη επιστολή μας προέτρεπε  να διαβάσουμε πρώτα το βιβλίο και μετά τη δεύτερη επιστολή. Το βιβλίο ήταν "Ο μικρός Πρίγκηπας" του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ, ένα υπέροχο βιβλίο που εξυμνεί την παιδική αθωότητα, την αγάπη για την εξερεύνηση και τη μάθηση αλλά κυρίως τη δύναμη της αγάπης, της φιλίας και της αποδοχής.
Το βιβλίο μας συντρόφεψε για αρκετές ημέρες και ο μικρός πρίγκηπας και οι περιπέτειές του ήταν το επίκεντρο των συζητήσεών μας.
Αφού  διαβάσαμε το βιβλίο, αποφασίσαμε να ζωγραφίσαμε το μικρό πρίγκηπα και τον πλανήτη του.





Η δεύτερη επιστολή μας αποκάλυπτε τον αποστολέα της βαλίτσας. Ήταν ο ίδιος ο μικρός πρίγκηπας. Μας εξηγούσε ότι η πρώτη επίσκεψή του στον πλανήτη μας (όπως τη διαβάσαμε στο βιβλίο που μας έστειλε) ήταν πολύ σύντομη. Δεν πρόλαβε να τον γνωρίσει μιας και το μόνο μέρος που είδε ήταν η έρημος που προσγειώθηκε και ο μόνος άνθρωπος ο Αντουάν. Μας στέλνει λοιπόν τρία εισιτήρια και μας παρακαλεί να κάνουμε εμείς αυτά τα τρία ταξίδια  και στο ημερολόγιο να γράψουμε τις εντυπώσεις μας και να του το στείλουμε για να γνωρίσει καλύτερα τους κατοίκους της γης και τον πλανήτη μας. Ο πρώτος προορισμός θέλει να είναι ο τόπος που ζούμε, η πόλη μας, ο δεύτερος να είναι το φυσικό περιβάλλον της και το τρίτο οι άνθρωποί της (σε τι μοιάζουν, σε τι διαφέρουν, τι τους κάνει να χαίρονται, τι τους στεναχωρεί). Με χαρά δεχτήκαμε να κάνουμε αυτό το ταξίδι και με τα δικά μας μάτια να γνωρίσει ο μικρός πρίγκηπας τον τόπο μας.
Πρώτα συμφωνήσαμε να κάνουμε μια βόλτα στη γειτονιά του γαλαξία μας εκεί που βρίσκεται και ο αστεροειδής, ο μικρός πλανήτης του μικρού πρίγκηπα. Γνωρίσαμε τους πλανήτες και τους ζωγραφίσαμε με την τεχνική της χαρακτικής πάνω σε λαδοπαστέλ, αφού πρώτα μελετήσαμε τον πίνακα του Βασίλι Καντίνσκι "Πλανήτες".




Πρώτα καλύψαμε όλη τη ζωγραφική επιφάνεια με λαδοπαστέλ, φτιάχνοντας λουρίδες. Επόμενο βήμα  ήταν να σκεπάσουμε όλο το χαρτί με διάλυμα μαύρης τέμπερας και υγρού σαπουνιού. Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε το περίγραμμα των πλανητών και στο τέλος με την ανάποδη μεριά του πινέλου ξύσαμε το μαύρο χρώμα και αποκαλύφθηκε η ομορφιά των πλανητών.





Και ταξίδι χωρίς βαλίτσα δεν γίνεται. Τη δική μας τη φτιάξαμε παίρνοντας ιδέες από τις βαλίτσες στους πίνακες του Αλέξη Ακριθάκη.









Με τη βαλίτσα μας στο χέρι ανεβήκαμε στο αεροπλάνο και μέσα από την εφαρμογή google earth είδαμε από ψηλά τη χώρα μας και πλησιάζοντας είδαμε τον τόπο μας τη Θράκη , το νομό Έβρου, την πόλη μας, τη γειτονιά μας, το σχολείο μας. Συζητήσαμε ποια είναι τα σημεία της που αξίζει να τα δείξουμε στον μικρό πρίγκηπα κι όλοι ομόφωνα συμφωνήσαμε ότι το χαρακτηριστικό αξιοθέατο της Αλεξανδρούπολης  είναι ο φάρος και ο παραλιακός δρόμος. Αποφασίσαμε να τον φτιάξουμε με την τεχνική του φηφιδωτού.

 











Ο τόπος μας η Θράκη έχει καταπληκτική παραδοσιακή μουσική. Γνωρίσαμε τα χαρακτηριστικά όργανα της Θρακιώτικης μουσικής, το κλαρίνο, τη λύρα, τη γκάιντα και το νταούλι.
Μάθαμε επίσης να τραγουδάμε αλλά και να χορεύουμε το θρακιώτικο   τραγούδι "Το Μαργούδι κι ο Αλεξανδρής"  .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου