Τετάρτη, 26 Απριλίου 2017

Φιλαναγνωσία

Φιλαναγνωσία σύμφωνα με το Βικιλεξικό "είναι η αγάπη για την ανάγνωση και την αναγνωστική διαδικασία."
Ο όρος αυτός δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο νηπιαγωγείο αφού τα νήπια δεν μπορούν να διαβάσουν μόνα τους,αλλά όποιον όρο και να χρησιμοποιήσουμε,όπως και να τις ονομάσουμε,στο νηπιαγωγείο πάντα υλοποιούμε δράσεις φιλαναγνωσίας  κατάλληλες για τους μικρούς μαθητές μας.
Σύμφωνα με το ΕΚΕΒΙ(Εθνικό Κέντρο Βιβλίου)"σκοπός της φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του μικρού μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του με το λογοτεχνικό βιβλίο. Αυτή η σχέση θα το βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη, να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει την αισθητική του καλλιέργεια, να δοκιμάσει τα συναισθήματά του αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική του νοημοσύνη, να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο, και εν κατακλείδι να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.

Μέσα όμως από τη διαδικασία της φιλαναγνωσίας επιτυγχάνονται 

και επιμέρους στόχοι, όπως:

καλλιέργεια αναγνωστικής απόλαυσης

άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ακρόασης και ως εκ

 τούτου πρόληψη φαινομένων διάσπασης προσοχής, όταν δεν 

οφείλεται σε παθογόνα αίτια, που είναι πολύ συχνή στις μικρές 

τάξεις του δημοτικού σχολείου

καλλιέργεια δεξιότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή 

καταστάσεων

ανάπτυξη δυνατότητας κατανόησης κειμένου

ανάπτυξη συνεργατικής ικανότητας

ανάπτυξη επικοινωνιακής ικανότητας

αφηγηματική ικανότητα

εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων

δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας 

μέσα στην τάξη, η οποία σταματά να αποτελεί ένα άθροισμα 

μεμονωμένων μαθητών αλλά γίνεται μια «κοινότητα 

αναγνωστών»."


Όταν αρχίσαμε το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας με τίτλο"Ταξίδι στο μαγικό κόσμο του βιβλίου"στο ολοήμερο τμήμα,η πρώτη μας δραστηριότητα ήταν να καλέσουμε στο σχολείο τα αγαπημένα βιβλία των παιδιών,για να τα γνωρίσουμε και να τα φιλοξενήσουμε όσο καιρό χρειαστεί.
-Οι προσκλήσεις μας
Τα αγαπημένα  μας   βιβλία:
μεγάλα,μικρά,
χοντρά,λεπτά,
με λεπτό εξώφυλλο, 
με χοντρό εξώφυλλο,
τετράγωνα,ή μακρουλά
όλα αγαπημένα,
όλα φανταστικά!
-Στη συνέχεια το κάθε παιδί παρουσίαζε το βιβλίο του και μετά το διαβάζαμε στον "κύκλο".
-Για να μην χάνουμε τη σελίδα όταν σταματάμε,κάναμε σελιδοδείκτες με μηνύματα των παιδιών:
Αγαπάμε τα βιβλία γιατί:
  • μας μαθαίνουν πολλά πράγματα
  • μας μαθαίνουν γράμματα
  • μας ταξιδεύουν με τις ιστορίες τους σε μέρη μαγικά
  • με τα βιβλία γινόμαστε πιο έξυπνοι
  • μας αρέσει να βλέπουμε τις εικόνες τους
  • με τα βιβλία πετάμε
-κι αφού  με τα βιβλία πετάμε,για να μην ξεχνάμε τα βιβλία που διαβάσαμε,τα κάναμε συννεφάκια και τα βάλαμε μαζί με τα μπαλονάκια μας που πετάνε στον ουρανό.
-Συμμετείχαμε στη Βιβλιοτρεχάλα Ανάγνωσης και στο διαγωνισμό που οργάνωσε γνωστός εκδοτικός οίκος.
Διαβάσαμε το βιβλίο "Δεν πάω σχολείο" και πραγματοποιήσαμε τις εξής δράσεις:
1. Τα παιδιά ζωγράφισαν ένα διαφορετικό εξώφυλλο.
2.Ζωγράφισαν και περιέγραψαν τον αγαπημένο τους ήρωα
3.Ζωγράφισαν μία σκηνή με κόμικς
4.Ζωγράφισαν μια αφίσα με αφορμή το βιβλίο
5.Δούλεψαν ομαδικά και έδωσαν ένα διαφορετικό τέλος στο βιβλίο.
Για να αποφασίσουμε ποια έργα θα στείλουμε στο διαγωνισμό,τα παιδιά ψήφισαν το έργο που τους άρεσε περισσότερο χωρίς να γνωρίζουν ποιος το ζωγράφισε.
-Επισκεφθήκαμε το"Μικρό Αναγνώστη",ακούσαμε και ξεφυλλίσαμε γνωστά βιβλία:
-Κάναμε το δικό μας βιβλίο με τίτλο "Το μουτρωμένο γατάκι":
και συνεχίζουμε.......

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου