Τετάρτη 8 Απριλίου 2020

Μένουμε στο σπίτι- Μαθαίνω για το σώμα μου (1)



Η πρωτόγνωρη κατάσταση  που ζούμε, μας απέκοψε από όσα θεωρούσαμε καθημερινότητα κι έτσι μένουμε σπίτι.
Προσοχή όμως! Μη ξεχνάμε ΤΙ και ΠΟΣΟ τρώμε!
  Είχαμε κατορθώσει να μάθουμε να «Τρώμε υγιεινά για να έχουμε σώμα και δόντια γερά», μέσω του προγράμματος Αγωγής Υγείας με τον αντίστοιχο τίτλο, το οποίο πραγματοποιήθηκε αυτή την σχολική χρονιά από το 3ο, 4ο και 5ο  πρωινά  τμήματα  του Νηπιαγωγείου μας.

 Η ενασχόλησή μας με το πρόγραμμα αυτό προέκυψε, όταν βγήκε το δοντάκι της Μαρίας την ώρα που τρώγαμε πρωινό ή  όταν παρατηρήσαμε την  ποιότητα του δεκατιανού γεύματος ή από τα «Τα 9 φαγιά» που μάθαμε όταν επισκεφθήκαμε  το Εθνολογικό Μουσείο, ως έθιμο της Θράκης την παραμονή των Χριστουγέννων. 
     
Οι παρατηρήσεις, οι απορίες και το ενδιαφέρον των παιδιών, 
μας οδήγησαν στην διαμόρφωση και στην εξέλιξη του προγράμματος, η οποία διακόπηκε από την υποχρεωτική 
παραμονή όλων μας στο σπίτι.

    Πάμε λοιπόν να ξεκινήσουμε το ταξίδι μας που θα έχει πολλές στάσεις. Άλλοτε σε βιβλία, άλλοτε σε τραγούδια, σε παιχνίδια, σε γεύσεις, σε χορούς, σε παροιμίες, σε κατασκευές ή σε επισκέψεις!


          Αρχικά και με τη βοήθεια του βιβλίου που έφερε μαθήτριά μας 
για το σώμα, παρατηρήσαμε το σώμα μας,
ως προς τα εξωτερικά χαρακτηριστικά:χέρια, πόδια, κεφάλι, 
μαλλιά, μάτια, ύψος, κιλά, αγόρι, κορίτσι και βρήκαμε 
ομοιότητες και διαφορές ανάμεσά μας.



Προσπαθήσαμε και βρήκαμε τρόπο (εκτός του μέτρου)
 με τον οποίο  μπορέσαμε και μετρήσαμε 
το ύψος μας.



  Ονομάσαμε τα μέρη του σώματος και με την βοήθεια πίνακα αναφοράς  συνθέσαμε με γράμματα,  λέξεις, τα μέρη του
σώματος. 


Χορέψαμε τα αγαπημένα μας τραγούδια
 ΧΟΚΙ-ΠΟΚΥ...

  

...και ΚΕΦΑΛΙ-ΩΜΟΙ


      Μιλήσαμε για την χρησιμότητα του κάθε μέρους και για να γίνει πιο κατανοητό το παίξαμε (περπατήσαμε χωρίς πόδια, πιάσαμε χωρίς χέρια, κάναμε διαδρομές ανάμεσα στα καρεκλάκια χωρίς  να βλέπουμε).
Χορέψαμε με μπαλόνι ανά ζευγάρια και μετά κάναμε αυτοσχεδιασμούς με το σώμα μας μετατρέποντάς το 
σε ελέφαντα,  σε δέντρο, σε γάτα.. ενώ στη συνέχεια το αποτυπώσαμε ζωγραφίζοντάς το ή συνθέτοντάς το ως puzzle .

  
           
     Ανακαλύψαμε τις αισθήσεις μας: όραση, γεύση, όσφρηση, αφή δοκιμάζοντας καρπούς,τρόφιμα,  φρούτα, λαχανικά, γλυκά,  πικρά, αλμυρά μα και ξινά.
 Όμως δεν αφήσαμε παραπονεμένη και την ακοή μας αφού προσπαθήσαμε να αναγνωρίσουμε τους συμμαθητές μας από τη φωνή τους!


Ξέρετε τι ανακαλύψαμε μετά από όλα αυτά και με τη
 βοήθεια του βιβλίου: Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας;;;;;; 

Ότι…  ΕΙΜΑΣΤΕ  ΟΛΟΙ  ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ  ΜΑ  ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ!!!!!

        Την ανακάλυψή μας την φτιάξαμε ένα ομαδικό κολλάζ, όπου το κάθε παιδί  ζωγράφισε τον εαυτό του και το δικό του δακτυλικό
       αποτύπωμα, ενώ άλλα παιδιά  κάναμε ομαδική εργασία βάζοντας 
ο καθένας τον δικό του μοναδικό και διαφορετικό Έλμερ.



    Στη συνέχεια μιλήσαμε για το εσωτερικό μέρος του σώματός       μας και για το πως λειτουργεί το μοναδικό αυτό εργοστάσιο!!!
    Είδαμε τα συστήματα (αναπνευστικό, κυκλοφορικό, πεπτικό σκελετικό και φυσικά τον εγκέφαλο). Εξηγήσαμε τι κάνει το καθένα και πως μας βοηθάει.

Ακούσαμε την καρδιά του διπλανού μας με ακουστικά.
      Τρέξαμε και μετά ξαπλωμένοι βάλαμε χαρτί επάνω στην κοιλιά μας για να νιώσουμε την ανάσα μας.
     Φυσήξαμε με καλαμάκι, τέμπερα στο χαρτί και δημιουργήσαμε πίνακες ζωγραφικής.
    Διαβάσαμε το βιβλίο : το στομάχι μου γουργουρίζει       

και  είδαμε το ταξίδι της τροφή στο  βίντεο για την πέψη.
      
 

  Το ξέρατε πόσο σημαντικό είναι να πίνουμε πολύ νερό την ημέρα;
             8 ολόκληρα ποτήρια συνιστούν οι ειδικοί!

 

Έτσι καταγράψαμε πόσο νερό πίνουμε μέχρι να  να επιστρέψουμε στο σπίτι μας ( 1 ή 2 μπουκάλια ή κανένα;)



Για να δουλέψει όμως σωστά αυτό το καταπληκτικό
«εργοστάσιο» θέλει και τα σωστά «καύσιμα» που είναι οι τροφές!



Όμως, οι τροφές και η διατροφή είναι μια μεγάλη ενότητα  του προγράμματος που θα σας την παρουσιάσουμε τις επόμενες ημέρες.


Μέχρι τότε να είσαστε καλά και να τρώτε ΥΓΙΕΙΝΑ!





 


  



Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

Ταξίδι στο μαγικό κόσμο των συναισθημάτων

Μένουμε σπίτι μικροί και μεγάλοι κι αφού δεν μπορούμε να συνεχίσουμε τις δραστηριότητες και τα προγράμματά μας όλοι μαζί στο σχολείο,ας θυμηθούμε κάποια από αυτά που κάναμε όταν ήμασταν στο σχολείο...
Στο 2ο πρωινό τμήμα του νηπιαγωγείου μας,είχε αρχίσει να υλοποιείται το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας
"Ταξίδι στο μαγικό κόσμο των συναισθημάτων":
Ας θυμηθούμε....
Με αφορμή το βιβλίο «Τα συναισθήματα»
ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε δραστηριότητες που σχετίζονται με τα συναισθήματα μας, η διαχείριση των οποίων διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην προσωπική ανάπτυξη και πρόοδο των νηπίων.
Παρουσιάσαμε το θέμα με την προβολή ενός βίντεο από το you tube

Στη συνέχεια καταρτίσαμε ένα σχέδιο εργασίας (project) για να καταγράψουμε τις ιδέες των παιδιών σχετικά με το τι θέλουν να μάθουν για τα συναισθήματα .
Αναλύσαμε το κάθε συναίσθημα και τα παιδιά βίωσαν την αντίστοιχη συναισθηματική κατάσταση μέσα από το κουκλοθέατρο και την μουσική (ακρόαση κλασσικής μουσικής).
 Προσεγγίσαμε το θέμα μέσα από την βιωματική μάθηση. Έτσι, γίναμε χαρούμενοι, λυπημένοι, θυμωμένοι, φοβισμένοι, φορώντας την αντίστοιχη μάσκα του κάθε συναισθήματος. Τα συναισθήματα μας εναλλάσσονταν  ανάλογα πάντα με την διάθεση μας. 
Φτιάξαμε την παλέτα των συναισθημάτων
και τα παιδιά μέσα από εικόνες και παιχνίδια ρόλων συνειδητοποίησαν ότι δεν υπάρχουν καλά και κακά συναισθήματα. 

Στη συνέχεια τα παιδιά με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού αφού άκουσαν μουσική  
του Μ.Χατζιδάκη(από Το νησί των συναισθημάτων)

 αλλά  και του Σ.Σπανουδάκη
εξέφρασαν τα συναισθήματα τους  και τους δόθηκε η ευκαιρία να κατανοήσουν και τα συναισθήματα των άλλων. 
Η μουσική αποτέλεσε έναν άλλο τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων. 
Ήρθαμε αντιμέτωποι με το συναίσθημα του φόβου, του θυμού,  της ζήλιας, του στρες  και μέσα από την συνεργασία σε ομάδες ψάξαμε όλοι μαζί τρόπους αντιμετώπισης των κυριοτέρων φόβων και ανησυχιών μας.  

Πλοηγηθήκαμε στο διαδίκτυο με σκοπό να γνωρίσουμε την έκφραση των συναισθημάτων στους πίνακες ζωγραφικής κάποιων σπουδαίων ζωγράφων.  

Κατά την διάρκεια του προγράμματος ,οι γονείς συμμετείχαν και ενημερώνονταν για τις δράσεις μας καθώς επικοινωνούσαμε μαζί τους με επιστολές του προγράμματος 
«Βήματα για την Ζωή» Ν.Κουρμούση(επ.επιμέλεια Β.Κούτρας)

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν ο κύριος πυρήνας και οδηγός μας καθώς περιλαμβάνει ιδέες και προτάσεις για την ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το νηπιαγωγείο. 

Κατασκευάσαμε το λουλούδι των συναισθημάτων,

μιλήσαμε για τους τρόπους αντιμετώπισης του θυμού,
φτιάξαμε το ζάρι των συναισθημάτων και διαβάσαμε παραμύθια που προάγουν την ανάπτυξη της συναισθηματικής αγωγής του νηπίου .Δραματοποιήσαμε πολλά από αυτά για να βιώσουμε τα συναισθήματα των ηρώων .

Στο τέλος, μάθαμε να εξωτερικεύουμε τις σκέψεις μας, τις προθέσεις μας, τις συναισθηματικές μας καταστάσεις και να διαχειριζόμαστε σωστά κάθε συναίσθημα που νιώθουμε. Το θεατρικό παιχνίδι και η δραματοποίηση κυριάρχησαν κατά την διάρκεια υλοποίησης των παραπάνω δράσεων μας.
Η συνέχεια του προγράμματος όταν -με το καλό- βρεθούμε πάλι όλοι μαζί στο σχολείο!


Απρίλης

Ο Απρίλης ξεκινά!



Το τραγούδι του Απρίλη είναι από το βιβλίο

Ποιος θέλει να ζωγραφίσει μια όμορφη ζωγραφιά για τον Απρίλη;


Aσφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο.

Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη,απέστειλε στις σχολικές μονάδες τέσσερα ενημερωτικά φυλλάδια σχετικά με την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο.

Ενημέρωση για Εκπαίδευση εξ αποστάσεως

Ενημέρωση για ασφαλή εξ αποστάσεως εργασία

Συμβουλές χρήσης του διαδικτύου

Συμβουλές για γονείς











Πέμπτη 2 Απριλίου 2020

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

 2 Απριλίου σήμερα και σε όλο τον κόσμο γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου.

"Την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιέρωσε η ΙΒΒΥ, Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805), με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να προκαλέσει την προσοχή των μεγαλυτέρων στο παιδικό βιβλίο.
Από τότε, κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της IBBY ετοιμάζει ένα μήνυμα και μία αφίσα, που διανέμονται σε όλο τον κόσμο.
Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου στηρίζει από το 1996 την πρωτοβουλία αυτή και σε συνεργασία με τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου, το ελληνικό τμήμα της IBBY, τυπώνει στα ελληνικά την αφίσα και το φυλλάδιο με το μήνυμα και τα αποστέλλει σε ένα ευρύ δίκτυο σχολείων και σχολικών βιβλιοθηκών σε όλη την Ελλάδα, προτρέποντας έτσι και άλλους φορείς να οργανώσουν εκδηλώσεις για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου.Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/13
Το 2020, υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Σλοβενίας. Το μήνυμα της σημερινής Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου με τίτλο «Πείνα για λέξεις» υπογράφει ο Σλοβένος πανεπιστημιακός και λογοτέχνης Πέτερ Σβέτινα (γ. 1970) και είναι το ακόλουθο:
Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/13

© SanSimera

Το 2020, υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Σλοβενίας. Το μήνυμα της σημερινής Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου με τίτλο «Πείνα για λέξεις» υπογράφει ο Σλοβένος πανεπιστημιακός και λογοτέχνης Πέτερ Σβέτινα (γ. 1970) και είναι το ακόλουθο:
Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/13

© SanSimera.gr
Το 2020 υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Σλοβενίας (Slovenská sekcia IBBY). Το φετινό μήνυμα γράφτηκε από τον Σλοβένο συγγραφέα Peter Svetina*, μεταφράστηκε στα ελληνικά, όπως κάθε χρόνο, από τη συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς ενώ η αφίσα φιλοτεχνήθηκε από τον Σλοβένο εικονογράφο Damijan Stepančič**.www.elniplex.com/η-αφίσα-και-το-μήνυμα-της-ibby-για-την-παγκόσμια-ημέρα-παιδικού-βιβλίου-2020/

Το Ελληνικό τμήμα της ΙΒΒΥ, Ο Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, μας οδηγούν σε 
10+1 μονοπάτια προς την ανάγνωση
"Διαβάζοντας μαζί..."
μεγάλοι και μικροί!
Το 2020, υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Σλοβενίας. Το μήνυμα της σημερινής Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου με τίτλο «Πείνα για λέξεις» υπογράφει ο Σλοβένος πανεπιστημιακός και λογοτέχνης Πέτερ Σβέτινα (γ. 1970) και είναι το ακόλουθο:
Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/13


© SanSimera.gr    
           

Από τα πιο γνωστά κι αγαπημένα παραμύθια του αγαπημένου μας παραμυθά του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν  είναι 
 "Η πριγκίπισσα και το ρεβίθι""Το ασχημόπαπο"
 "Το αηδόνι του βασιλιά", "Η Τοσοδούλα " "Η μικρή γοργόνα", 
"Ο Μολυβένιος στρατιώτης"

Οι αγαπημένοι μας γονείς μπορούν να διαβάσουν κάποιο από τα βιβλία αυτά (όποιο έχουν στο σπίτι) στα παιδιά, ή να τους το διηγηθούν όμορφα και μαγικά, όπως μόνο οι γονείς ξέρουν.
Ακόμα μπορούν να ζητήσουν από τα μικρά μας αστεράκια "να διαβάσουν" αυτά στους γονείς τους το αγαπημένο τους παραμύθι, όποιο κι αν είναι αυτό.
Στο τέλος όλοι μαζί μπορούν να ζωγραφίσουν την αγαπημένη τους σκηνή, ή ένα διαφορετικό εξώφυλλο, ή τον αγαπημένο τους ήρωα, ή... 

Καλές αναγνώσεις παιδιά!
Καλά ταξίδια μικροί μας και μεγάλοι αναγνώστες!
Μένουμε σπίτι, αλλά σύντομα θα ξαναβρεθούμε! 

Τετάρτη 1 Απριλίου 2020

Πρωταπριλιά

Καλό μήνα!
Ήρθε ο Απρίλης!
 " Ο Απρίλης με τα λούλουδα και τα τρανά τα ψέματα!"
Ο Απρίλιος είναι ο μήνας που ανθίζουν τα λουλούδια,
που στολίζεται η φύση,
που γεμίζει ο τόπος ευωδιές κι αρώματα 
και που θα μας φέρει το Πάσχα

Προσοχή όμως γιατί σήμερα είναι Πρωταπριλιά! και Πρωταπριλιά σημαίνει ψεματάκια,ζαβολιές και σκανταλιές!
Το έθιμο του πρωταπριλιάτικου ψέματος ξεκίνησε από την Ευρώπη από τους Κέλτες και τους Γάλλους και στην Ελλάδα απέκτησε τη δική του χροιά. 
Σύμφωνα με τη ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ: "Λέμε αθώα ψέματα με σκοπό να ξεγελάσουμε το «θύμα» μας. Σε κάποιες περιοχές, θεωρούν ότι όποιος καταφέρει να ξεγελάσει τον άλλο, θα έχει την τύχη με το μέρος του όλη την υπόλοιπη χρονιά. Σε κάποιες άλλες πιστεύουν ότι ο «θύτης» θα έχει καλή σοδειά στις καλλιέργειες του. Επίσης το βρόχινο νερό της πρωταπριλιάς, θεωρούν μερικοί, ότι έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Όσο για το «θύμα», πιστεύεται ότι, σε αντίθεση με τον «θύτη», θα έχει γρουσουζιά τον υπόλοιπο χρόνο....
Σύμφωνα με τον Έλληνα λαογράφο Λουκάτο το έθιμο αυτό αποτελεί ένα σκόπιμο "ξεγέλασμα των βλαπτικών δυνάμεων που θα εμπόδιζαν την όποια παραγωγή" όπως είναι η αρχή του μήνα τόσο για τον Μάρτιο, όσο και τον Απρίλιο υποχρεώνοντας πολλούς να λαμβάνουν διάφορα "αντίμετρα" (αλεξίκανα μέτρα). Επίσης και ο Έλληνας λαογράφος Γ. Μέγας συμφωνεί πως η πρωταπριλιάτικη "ψευδολογία" παραπλανά ελλοχεύουσες δυνάμεις του κακού, έτσι ώστε να θεωρείται από τον λαό ως σημαντικός όρος μαγνητικής ενέργειας (έλξης ή αποτροπής) για μια επικείμενη επιτυχία."

 Εμείς στο νηπιαγωγείο,παιδιά και νηπιαγωγοί,γιορτάζαμε πάντα την Πρωταπριλιά με αθώα ψεματάκια όπως :"σου λύθηκε το κορδόνι,έχεις κάτι στα μαλλιά σου,βάφτηκε το πρόσωπό σου,άνοιξε η τσάντα σου...".
Με την επεξεργασία των παραμυθιών "Ο ψεύτης βοσκός"από τους μύθους του Αισώπου και "Ο Πινόκιο" του Κάρλο Κολόντι προσπαθούσαμε να δώσουμε στα νήπια να καταλάβουν ότι τα ψέματα προκαλούν μπελάδες και μάλιστα σοβαρούς όσο αθώα κι αστεία κι αν μας φαίνονται.
Τώρα που τα αστεράκια μας δεν είναι στο νηπιαγωγείο και μένουν στο σπίτι, μπορούν να ζητήσουν από τους γονείς τους να τους διηγηθούν αυτά τα παραμύθια (που λίγο- πολύ είναι σε όλους γνωστά) και να συζητήσουν γι αυτά όπως κάναμε και με τα βιβλία της δανειστικής.
Και προσοχή!
Ψεματάκια,σκανταλιές, ζαβολιές,μόνο την Πρωταπριλιά!
Καλό μήνα!